Inloggen

Zomerkamp 2015 Cadenza Loodsen Bournemouth Engeland

​In de zomer van 2012 hebben wij als toen nog Wilde Vaart contact gelegd met een Engelse groep die toevallig op het zelfde kampterrein zat als wij. Nu 3 jaar later hebben wij een bezoek gebracht aan deze groep in Engeland. Het avontuur begon op Schiphol met het inchecken van de bagage, we hadden verwacht dat er overal lange rijen met mensen zouden staan dus we waren al rond 16:00 op Schiphol, maar toen we naar binnen liepen bleek vrijwel de gehele check-in hall leeg te zijn. Na het inchecken en door de douane gaan was het dan eindelijk tijd voor avond eten. Rond 18:30 was het dan eindelijk tijd om te gaan boarden.

​Na een vlucht van 1,5 uur zijn we geland op de luchthaven van Bournemouth. In de ontvangst hal stonden Brenda en Jim al op ons te wachten zodat zij ons het laatste stukje met de auto naar de kamplocatie konden brengen. De kamp locatie was een stukje land met een klein clubgebouwtje wat precies groot genoeg was voor ons 6'en. Nadat we net aangekomen waren op de locatie was het tijd om direct naar de pub te gaan (deze was aan de overkant van het water).

Na een eerste nachtje slapen op een veldbedje werd iedereen behoorlijk gebroken wakker. (zo'n veldbed slaapt toch anders dan een luchtbed). Tijdens ons uitgebreide ontbijt stond de eerste scouts leiding van de lokale scouting groep al voor de deur om ons een rondleiding door het stadje en de omgeving dicht bij onze kamp locatie in de buurt, ook hebben we nog even laten zien dat wij Nederlanders eigenlijk niet zo heel erg goed zijn in mini-golf.

De hierop volgende twee dagen begonnen weer met een stevig ontbijt waarna we WiFi en booschappen zijn gaan zoeken in het stadje. Op de vrijdag avond zijn we uitgenodigd voor een strand Barbecue met de scoutinggroep waarbij wij op bezoek waren. Als verassing werden wij bij het kampvuur op het strand geïnstalleerd bij hun groep.

Na als luchtscout geïnstalleerd te zijn was het natuurlijk belangrijk dat er ook gevlogen werd, hiervoor nam Jim ons mee naar een vliegveld een stukje uit de buurt van Bournemouth. Direct na aankomst was het al een geweldige ervaring. We begonnen met een rondje over het vliegveld lopen/rijden. Als eerste kwamen we aan bij de Air Ambulance die gestationeerd staat op dat vliegveld. De crew van deze helikopter heeft ons van alles en nog wat verteld over onder anderen de technische aspecten van de helikopter en de inhoud van hun EHBO kit. Als volgende kwamen we terecht in een hangar met 3 volledig gerestaureerde Tiger Moth vliegtuigen uit de 2e Wereld Oorlog. De man die vliegles geeft in deze vliegtuigen heeft ons van alles en nog wat uitgelegd over deze vliegtuigen en hoe ze gebouwd zijn. Onderweg naar de volgende hangar kwam een man naar ons toe die opzoek was naar een wat kleiner persoon die met hem een testvlucht wilde uitvoeren in zijn vliegtuig. Chiro liet zich dit geen twee keer vragen dus die zij direct ja, eenmaal bij het vliegtuigje aangekomen bleek al snel waarom er een klein persoon nodig was.

Na de rondleiding over het vliegveld was het tijd om zelf de lucht in te gaan met een vliegtuigje. Bij deze rondvlucht hebben we een stuk van The new Forest en een nabij gelegen safari park gezien, ook hebben sommigen van ons ook nog de kans gehad om zelf een stukje het vliegtuig te besturen.

Na het vliegen was iedereen redelijk uitgeput, maar voor slapen was het nog geen tijd want 's avonds waren we uitgenodigd voor een receptie van een bruiloft.

De zondag hebben we het vervolgens iets rustiger aan gedaan, we zijn 's ochtends begonnen met een rond rit door The New Forest (een bos met wilde dieren) en 's avonds was er bij ons een Engelse roast diner. Na het avond eten bleven de scouts bij ons overnachten voor de rest van de week.

Maandag bleek de tijd alweer veel te snel gegaan te zijn terwijl we nog zo veel wilden doen, daarom is de ene helft van de groep gaan surfen en de andere helft heeft een bezoek gebracht aan Poole. In Poole hebben wij vanaf de overkant van het water Brownsea Island gezien waar Baden-Powell in 1907 het eerste experimentele scoutingkamp organiseerde. Nadat iedereen op verschillende manieren bezig geweest is zijn we 's avonds met z'n alleen naar de kermis gegaan. Op deze kermis stonden de scouts van de scoutinggroep waarbij wij op bezoek waren op de EHBO post om iedereen te helpen waar nodig.

Op dinsdag moesten we vroeg opstaan want het was mooi weer en de waterscouts hadden ons hun kajaks uitgeleend dus wij besloten om te kajakken in de richting van een pub, maar voordat we eigenlijk echt onderweg waren lag de eerste al in het water maar na een half uur waren we weer op weg. Helaas hebben we de pub nooit gehaald maar gelachen hebben we zeker.

Na een druke week hebben we op woensdag onze tijd vooral gebruikt om eens even lekker uit te slapen en binnen te blijven omdat het buiten erg hard regende.

De volgende dag was helaas ook alweer onze laatste dag 's ochtends zijn we direct begonnen met het opruimen van het clubgebouw en tegen de middag waren we eindelijk klaar om te vertrekken richting het vliegveld waar we na een te gekke week toch echt afscheid moesten nemen van de gast vrijheid van deze Engelse scouts. Gelukkig hoeft iedereen elkaar niet lang te missen want volgende zomer komen er een aantal scouts bij ons op bezoek tijdens de zomervakantie en waarschijnlijk zullen wij ze ook weer net als 3 jaar geleden zien op de zelfde kamplocatie in Veere waar alles begon. Eenmaal in het vliegtuig was iedereen zo uitgeput dat niemand de hele vliegreis wakker geweest is.

Eenmaal op Schiphol aangekomen was ons zomerkamp dan uiteindelijk toch echt afgelopen, na elkaar nog een keer gedag gezegd te hebben vertrok iedereen richting huis.